Pank och f å gelfri (Fun and Fancy Free)

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Mon Jan 19 18:41:30 CET 2004

Eftersom jag är "skyldig" till sidan på Disneyania ska jag kanske
komma med en kommentar.

Uppgifterna om rösterna i Pank och Fågelfri har vänligt nog
ställts till förfogande av Robert Andersson.

Tyvärr har jag ingen som helst aning om vem E.H. Brochmann är
eller var. Liksom du har jag sökt på Internet utan att få några
relevanta träffar. Ej heller hittar jag uppgifter om honom i några
böcker.

Han finns upptagen i Svenska Filminstitutets databas
http://www.svenskfilmdatabas.se/
men det enda man får veta om honom är att han gjorde Kalle Ankas
röst i Pank och Fågelfri. Och det visste vi ju redan.

En personlig gissning är att han kan ha varit skådespelare vid
någon lokal teater, och att han aldrig blev riksbekant.

Möjligen Robert Andersson har någon information, eller något annat
att tillägga?