Pat Block och en del annat....

phil atelberg phil_atelberg at hotmail.com
Sat May 8 16:55:43 CEST 2004

Jag har en Gladstone Donald Duck Adventures (nr 35 från 1995) som innehåller
en serie, "The Poorest Duck in Duckburg" skriven av Ron Fernandez och
tecknad av Pat Block. Det är en lång serie som fyller hela häftet, och det
är en av de absolut bästa Barks-pastischer jag sett (förmodligen har Block
kalkerat Barks rakt av i vissa scener, en del är nästan FÖR bra). Jag undrar
bara, varför har inte den här serien tryckts i Sverige (en mycket trevlig
serie med Witch Hazel, Björnligan och Lage Vrängare bl a, och, nummer 2,
varför tecknar inte Block fler serier (han skriver uppenbarligen en hel del
åt Egmont). Min gissning på fråga 2 är att det kanske är för tidskrävande
för honom att teckna... det ser ut som om han har slitit hårt med "The
Poorest Duck in Duckburg".

Jag växte upp med KA&Co på 60-70-talet, slutade läsa KA i början av 80-talet
och har sen dess mest ögnat igenom tidningen hos min hårfrisörska. Tack vare
min dotter har jag nu börjat läsa KA igen, och därigenom fått tillbaka
ankism-intresset... Jag måste säga att jag är positivt överraskad av den
jämförelsevis höga kvaliten på Egmonts produktion jämfört med när jag läste
KA. Det är ofta läsvärda historier och relativt skickliga tecknare. Mina
70-tals-ankor bleknar faktiskt rätt rejält i jämförelse, om man undantar
Barks och Murry. Det som slår mig när jag jämför Barks med de flesta av
nutidens anktecknare är att Barks teckningar i jämförelse faktiskt ofta är
enklare och innehåller mindre detaljer. Men många av de nya tecknarna har
inte Barks och Murrys känsla för hur man enkelt och tydligt presenterar en
scen, de gör det för svårt för sig på något sätt. Men min poäng är annars
att Egmont lyckats få tag på en hel hoper duktigt folk. Fast jag tror att de
borde släppa lös sina kreatörer ännu mer, för att försöka få Kalle in i
2000-talet. (Bra att de nästan bara kör KA-serier och någon enstaka Musse
Pigg numera. Lilla Vargen känns mossig. Och låt oss för guds skull slippa
Madame Mim....).