Re: [SeF] Björnligan

Olof Siverbo olof.siverbo at bostream.nu
Tis May 18 21:12:55 CEST 2004

Oj, nu försiggår den här diskussionen på två olika listor samtidigt.
Klart förvirrande. Bäst att jag går in och sanerar!

Daniel Atterbom:
> Stämmer detta om Björnligan?
>
> ... Björnligan (The Beagle Boys) vars namn kommer
> från ett 50-tasgäng på Södermalm, kallade för
> Björnsligan eftersom de höll till i Björns
> trädgård.

Steamboat Willie:

Magnus Knutsson:
> Ja. Det var en stor diskussion om den förskräckliga ungdomen i
> början av 50-talet. Dom gick på bio, spisade jazzmusik och
> läste Detektivmagasinet istället för att uppföra sej. Och sen
> kom ju de hemska serietidningarna...
>
> Ungdomar som hängde nån stans kallades gärna "-ligan" där
> förledet var en geografisk bestämning. Alltså kallades dom som
> hängde i Björns trädgång för "Björnsligan". Dom blev rätt kända
> eftersom dom blev ett exempel på alla förskräckliga ungdomar.

Stefan Diös:
> jag har för mig att den där teorin har tagits ner, men jag minns inte
> heller hur eller när eller varför. Däremot fick jag nyligen höra att
> teorin har citerats i självaste NAFS(k)uriren och rent av av självaste
> Greger. Minns i så fall möjligen Greger mera om detta, t.ex.
> ursprunget till uppgiften? Jag tror att den kan vara på väg att
> återciteras i en bok snart, och då vore det ju trevligt att få veta
> hur pass sann den är innan tryckeriet gör sitt.

Det stämmer att teorin har citerats i NAFS(k)uriren, fast av mig (i en
gammal ordförandespalt). Mycket riktigt var det Magnus Knutsson som var
upphovet till uppgiften. Men om jag inte minns fel så fick jag den
vidarebefordrad till mig av Daniel Atterbom! Hur som helst: Efter att
jag skrev det där i NAFS(k)uriren möttes jag från minst ett håll av
uppfattningen att Björnsligan knappast var känd utanför Stockholm och
att den Göteborgsbaserade Axel Norbeck knappast hade hört talas om dem.
Huruvida den uppfattningen var en ren gissning eller om det fanns något
belägg för den har jag ingen aning om.

Vet vi säkert att Björnsligan fanns före Björnligan, förresten? Kan
ligisterna på Söder rent av ha döpts efter ligisterna i Ankeborg??

/Olof