Re: SV: [SeF] Björnligan

Olof Siverbo olof.siverbo at bostream.nu
Ons May 19 13:09:04 CEST 2004

onsdagen den 19 maj 2004 kl 12.35 skrev sefskane:

> Utan att vara insatt i ämnet funderar jag bara över att dom heter
> Björnebanden på danska och då borde det i så fall innebära att det
> danska
> namnet är tagit efter den svenska översättningen... Är det någon som
> vet
> om de var först i Danmark eller Sverige? Eller handlar det kanske bara
> om
> att de ser lite ut som björnar..?
> /Anya

Just det ja, de har nästan samma namn på danska. Det finns fler
ankistiska namn som är nästan likadana i Danmark och här. Joakim von
Anka/And och Långtbortistan/Langtbortistan till exempel. Så
uppenbarligen lånade översättarna av varandra ibland. Någon borde kolla
om Björnebanden/Björnligan dök upp först i Danmark eller Sverige. Om de
först dök upp i Danmark så faller nog Magnus fina teori.

(Förresten: I USA heter de Beagle Boys, om någon inte visste det. De är
alltså inte björnar utan hundar.)

/Olof