Re: SV: SV: [SeF] Björnligan

Michael Schartau michael.schartau at tele2.se
Tis May 25 10:42:44 CEST 2004

LIGA LÅTER VÄL BRA

li`ga subst. ~n ligor
liga samhällsfarlig grupp av personer {e1band 8, gäng, ligist}: ligaledare;
ligaslagsmål; knarkliga; mördarliga; spionliga; den ~ som ligger bakom
bankrånet
BET.NYANS: om vissa pol. sammanslutningar [histor.]: den katolska ~n under
trettioåriga kriget
HIST.: sedan 1855; av fra. ligue, ita. liga, lega 'sammanslutning, förbund
(av olika slag)'; till lat. ligare 'binda; förbinda'; jfr liera (sig)

ligist [-gis´t] subst. ~en ~er
ORDLED: lig-ist-en
. medlem av samhällsfarlig (ungdoms)grupp som vandaliserar o.d. snarare än
ägnar sig åt organiserad brottslighet {ehuligan, liga 1}: ligistdåd; ett
gäng ~er hade förstört inredningen
HIST.: sedan 1887; till liga

band grupp organiserad för visst syfte spec. mus.: jazzband
BET.NYANSER: a) spec. äv. kriminellt {eliga 1}: förbrytarband b) helt
allmänt grupp personer [skämts.]: nu är vi här hela ~et
HIST.: sedan 1741; av ty. Bande, fra. bande 'trupp; följe'; av germ. urspr.
och besl. med band 1

gäng subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: gäng-et
. oorganiserad grupp med social samhörighet och vissa allmänna gemensamma
aktiviteter ofta bestående av ungdomar [vard.]: bridgegäng; innegäng;
ungdomsgäng; hon skulle gå med ~et på bio; han fick inte vara med i ~et
BET.NYANS: ibl. nedsätt. el. i kombination med nedsätt. uttr.:
gängmentalitet; knarkargäng; raggargäng; ett ~ tonåringar stod och hängde
vid gatuköket; ett ~ fridstörare
KONSTR.: ett ~ (ngra), ett ~ (av el. med ngra)
HIST.: sedan 1911; av eng. gang med samma bet.; identiskt med 1gång; jfr
gangster

2004-05-25 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/