Disneys Tecknade Stumfilmer

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Ons Juli 20 15:36:05 CEST 2005

Det finns vissa korn av sanning i påståendet, men inte ens Disney lär
väl kunna utverka så att upphovsrätten _aldrig_ tar slut.

USA hade innan 1978 ett system där man registrerade copyright för en
period om 28 år, med möjlighet till förlängning i ytterligare 28 år. Dvs
ett verk kunde vara copyrightskyddat i som mest 56 år.

Efter påtryckningar från Disney förlängdes den andra perioden vid två
tillfällen. Om jag inte har fel för mig är det numera totalt 95 år
(28+67 år) som gäller för verk som har registrerats innan 1978. För verk
som tillkommit 1978 och senare är det upphovsmannens livstid plus 70 år
som gäller.

Man kan läsa alla snåriga detaljer på
http://www.copyright.gov/