Carl Barks samlade verk

Germund Silvegren-von Wowern germund.silvegren at ekol.lu.se
Fre Juni 3 08:00:38 CEST 2005

>Jag är dock lite osäker hur jag ska göra eftersom jag redan äger ett par av
>de amerikanska svartvita utgåvorna. Bäst vore om någon ankist kunde avyttra
>sina gamla svartvita utgåvor till mig, så jag kunde komplettera min samling.
>Eller varför inte tvärt om... :)
>
>Jag antar att det är flera ankister som sitter i samma sits som jag. Hur
>tänker ni?

Det finns två val (naturligtvis):

1) Komplettera svart-vita CBL. Det går att hitta de flesta volymerna
begagnade i USA, t.ex. på eBay, även om de sist utgivna boxarna har
blivit sällsyntare och kan vara rätt dyra.

2) Fördelen med svenska CBL är naturligtvis att det är i färg med
mycket trevliga artiklar, ny information och tidigare okänt
extramaterial du inte hittar någon annanstans! Geoffrey Blum lär ha
grävt djupt i många garderober inför denna utgåva. Dessutom får man
Daan Jippes alla nytecknade Barks-manus, vilka saknas i äldre CBL,
inklusive den sista Uncle Scrooge-historien Fursten av Blabdag. De
gamla s/v CBL-boxarna kommer fortfarande att ha ett värde på
marknaden, men frågan är hur lätt det är att sälja dem i/från Sverige
om man inte har en komplett uppsättning. Nackdelen med svenska CBL är
dock att man skippat allt icke-Barks-material, såsom omslag till
tidningar av Barks serier (om de inte är av Barks själv). Framför
allt saknar jag Walt Kellys omslag till 1940-talets WDC&S, vilka
utgjorde lika stor del av tidningarnas charm som Barks 10-sidiga
serier.

Hade jag bara haft ett fåtal av de s/v gamla boxarna hade jag satsat
på svenska CBL. Hade jag nästan komplett s/v hade jag kompletterat
det och läst det nya extramaterialet hemma hos någon som köpt den
svenska utgåvan.
/G