Bilderböcker

Kjell Croné kcr at inducks.org
Mon Nov 14 12:56:14 CET 2005

Victor:

Stefan Persson:
> Enligt CVSV 21 finns Farbror Joakims julafton i FIB:s Gyllene Böcker 183
> från 1961, Walt Disney's Stjärnböcker från 1971 och Sagoland: 40 av de
> populäraste historierna ur Walt Disneys filmer från 1963.
>
> Farbror Joakim blir saftkung ska enligt samma källa finnas i FIB:s
> Gyllene Böcker 174 från 1961, Walt Disney's Stjärnböcker (flera utgåvor
> enligt CBSV, anges dock inte vilka) och i samma Sagolandbok som den ovan.

Vissa av dessa uppgifter kommer från mig.
FIB:s Gyllene Böcker och liknande finns inte med i Inducks, eftersom detta
inte är serier.
FIB-böckerna har numrering och det kom ut minst 225 stycken.
Av dessa är ett 50-tal, kanske något mer, med Disney-figurer.
(Jag har ett index över dem någonstans, men hittar det inte just nu)

Walt Disney's Stjärnböcker är besvärliga, eftersom de saknar numrering.
Jag har en liten bunt i bokhyllan och bland dessa finns:
"Farbror Joakim blir saftkung" utgiven 1966 och 1971.
"Farbror Joakims julafton" utgiven 1969.

Men det kan naturligtvis finnas fler utgåvor.
Det finns nämligen *minst* 7 olika "tryck-omgångar" av Walt Disney's
Stjärnböcker:
1. Tryckta i Italien 1965 (1:50) (5 st.?)
2. Tryckta i Holland 1966 (1:65) (9 st.?)
3. Trycka i Tyskland 1968 (1:85?) (minst 4 st.)
4. Tryckta i Holland 1968 (1:85) (?)
5. Tryckta i Holland 1969 (1:65+moms=1:85) (minst 10 st.)
6. Tryckta i Italien 1970 (1:85) (5 st.?)
7. Tryckta i Holland 1971 (1:95) (minst 9 st.)

De lika omgångarna skiljer sig även på baksidan,
där det oftast finns en lista med andra titlar i samma serie.
Det kan stå "I serien har utkommit", "Senast utkomna" och liknande.
Baksidorna har också olika typsnitt och diverse bilder som skiljer:

1. har "I serien har utkommit" med eskimåflicka, katt, mus, kanin och nalle.
2. saknar ledtext för listan, men har bilder på Kalle, Pluto, Mimmi och
Musse.
3. har "I serien har bl.a. utkommit" med ett fartyg.
4. saknar lista, har bild med julkrans och flygplan.
5. har "Senast utkomna" med bilder av knattarna, Ludvig, Långben, Pluto och
Kalle. (2 olika typsnitt)
6. har "I serien har utkommit" med bilder av Musse, Pluto och Bambi.
7. har "Senast utkomna" med samma bilder som 5.

Även storleken på böckerna varierar något.

Om det finns andra på listan som har Stjärnböcker får ni gärna meddela,
antingen hit eller direkt till mig, det som är väsentligt.
Dvs tryckår, tryckland, pris, baksideutseende, gärna med listan över de
andra titlarna i serien.

> Hur pass lätta dessa utgåvor är att få tag på har jag ingen aning om.

På antikvariat som har pocketböcker, tidskrifter, serier och liknande bör
man kunna hitta dem.
Priset ska vara lågt, max ett par tior styck. Men något mer för Barks,
förmodligen.

Kjell