Seriearkivet

Olof Siverbo olof.siverbo at bostream.nu
Sat Okt 8 18:40:38 CEST 2005

Jag skrev:
> Ovanstående namn är alltså de som jag själv har kommit att tänka på.
> Men det finns säkerligen fler svenskar som kan berätta intressanta
> saker om Disneyseriernas historia i Sverige.

Nu har jag insett att man kan söka på nationalitet i INDUCKS. Om man
gör det får man upp följande personer:

Åke Skiöld
Bengt-Åke Cras
Bengt-Åke Håkansson
Birger Allernäs
Bo Michanek
Einar Lagerwall
Inge Lantz
Lars Bergström
Lars Bylund
Margaretha Wilson
Olof Siverbo
Peter Härdfeldt
Roland Romell
Sören Axén
Stefan Printz-Påhlson
Torbjörn Lagerwall
Ulf Nilsson
Unn Printz-Påhlson

Åke Skiöld, Birger Allernäs, Lars Bylund och Roland Romell jobbade med
Musse Pigg-tidningen på 1930-talet. (Jag vet inte om någon av dem är
livet.)

Bengt-Åke Cras, Bengt-Åke Håkansson, Margaretha Wilson och Inge Lantz
skrev manus under 1970-talet. (Lantz dog någon gång under 80-talet.)

Bosse Michanek tecknade en del omslag och illustrationer i slutet av
70-talet, kanske även senare.

/Olof