Tryckfel CBSV 3?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon May 8 13:19:56 CEST 2006

Anders Bokvist:

>Mitt register i bok nr 3 är fel. Två serier
>hänvisas till sid 201 (den på sid. 191 och den
>rätta) och sidhänvisningarna till serierna på
>sidorna 221 och 211 har bytt plats. Är detta ett
>vanligt fel? Har fler råkat ut? Är det troligt
>att man kommer få en ny om man hör av sig till kundtjänst?

Aj, som tusan. Jag kollade just min inlämnade
textfil och det där felet får jag ta på mig. Det
kan ha uppstått för att pagineringsplanen för
böckerna har ändrats under arbetets gång
och/eller för att jag har slarvat med kopiering
av textstycken. Men det ska ändå inte kunna gå
igenom hela vägen eftersom både jag och andra
granskar det flera gånger efteråt.

Fy, så klantigt! Nu skäms jag, men jag kan tyvärr
inte göra annat än att be alla om ursäkt. Det
felet kommer att finnas i hela upplagan eftersom
det alltså är gjort från början.

Å andra sidan är jag förberedd på att det kommer
att dyka upp fel i böckerna, speciellt på
registersidorna. Det är ett evigt påtande med
alla siffror och uppgifter som ska in där, och
det är alltid ont om tid. Fast jag försöker kolla
allting mot 4-5 olika källor, så är det
(uppenbarligen) ofrånkomligt att det slinker in fel.

Jag vill tacka Anders för att han uppmärksammade
saken och tar gärna tillfället i akt att
uppmuntra andra felfinnare. Hittar ni några fel,
kanske särskilt i sifferuppgifterna, så meddela
gärna listan eller åtminstone mig personligen.
Kanske får vi möjlighet att vi stoppa in en lista
med rättelser i det allra sista bandet, eller i något separat sammanhang.