CBSV låda 3 färger

Simon Wigzell swigzell at gmail.com
Mon May 8 20:33:11 CEST 2006

On 5 maj 2006, at 21.09, Åsa Johansson wrote:
> En annan, lite mer positiv sak, är att paintbrushsjukan verkar ha
> medicinerats.
> När jag nu bläddrar igenom de nya volymerna tycker jag att det är
> betydligt
> mindre trista övergångar mellan färger som inte funkar ihop. Jämför
> t.ex. The
> Village Blacksmith i volym XXI med Hound Hounder i volym XXIII.
> (Jag slog nu
> bara upp två serier på måfå, så det finns säkert både bättre
> exempel och
> exempel som talar i motsatt riktning, men på det hela taget tycker
> [...]

Det är lite lustigt med färgläggningen i CBSV. En hel del av serierna
har i princip samma färgläggning som i Gladstones färgalbumutgåva av
Barks; de är en smula förändrade här och där i detaljer, där
typexemplet är att färgtoningar i CBSV är mjukare (= har fler
nyanser) än hos Gladstone, och en del andra småsaker fixats som var
fel i Gladstones utgåva. Men sen har vi serier som t.ex. HH som inte
har några likheter mellan utgåvorna.

Så för mig verkar det som om Susan Daigle-Leach återanvänder sin
Gladstone-färgläggningen där det går (hon var ansvarig för stora
delar av Gladstones färger), lite putsad på, men ibland gör helt ny.
Kan vara så enkelt som att Photoshop-filerna finns kvar för en del av
serierna (om hon använder PS), och gör de det så fixas de till lite
grann.

Och ja, håller med, HH klart trevligare än VB. Kan nämna att varken
VB eller HH är färglagd av SDL hos Gladstone, och jämfört med CBSV så
ser det ut som om hon tittat på gamla färgläggningen av VB utan att
använda den direkt, medan HH verkar vara en ny färgläggningen från
grunden. Så trenden är bra, dvs den nygjorda färgläggningen ser
bättre ut.

Men jag kan också säga att Gladstones utgåva av VB, färglagd av Eric
Vincent, är ohyggligare än något i CBSV; brrrrr! ;-)

Simon W.