SV: SV: Tryckfel CBSV 3?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons May 17 09:44:39 CEST 2006

Christopher F:

>Hej,
>jag tror jag har hittat ett fel i volym 23. Den
>stora bilden av Barks i början av boken hänvisar
>till att den är tagen år 1962, men om man kikar
>på kalenderna i bakgrunden är det år 1963 -
>vilket gör att fotot inte borde vara med i denna
>volym, utan istället i volym 24.

Ah, det var skarpögt! Tack för påpekandet.

Om man följer hänvisningen till sidan 276, så
inser man hur felet kan ha uppstått. Där visas
två liknande fotografier: ett från november 1962,
som det berättas om i brevet som återges på samma
sida, och ett annat som enligt bildtexten är
taget "fem månader senare". Det skulle stämma med
almanackan, och det är den bilden som också
sitter på frontespisen (tror jag det kallas) i början på boken.

Uppenbarligen har det skett en sammanblandning.
Antingen har man publicerat fel fotografi i
början, eller också skrivit fel årtal i
bildtexten. Det senare felet kan ha uppstått var
som helst i den långa produktions- och
kontrollkedja där jag är en av länkarna. Antingen
är jag skyldig till det själv, eller (kanske lite
troligare) så har jag, liksom alla andra, missat
att upptäcka och rätta till det. Just nu har jag
inte tillgång till mitt arkiv, men senare kan jag
försöka titta efter hur det såg ut i de original
vi fick och på så sätt spåra felkällan. Inte för
att det spelar någon roll för läsaren vem i
kedjan som gör ett visst fel eller hur det har
uppkommit, men det kan vara intressant för
utgivarna om man kan minimera risken att det händer igen.

Tack igen för påpekandet! Nu gäller det för oss
att spara detta i ett par år och komma ihåg att
stoppa in uppgiften på den eventuella sida av
rättelser som vi kanske får plats med i det sista bandet ...!