Näsblod i öknen

Johan Andersson erulelyan at gmail.com
Tis Feb 27 20:58:22 CET 2007

Hej ankistvänner!

Nu i eftermiddags hörde jag slutet av en intervju med konstnären och
filmskaparen m.m. Carl Johan De Geer i P1. Han berättade då om att han
hade ett nytt filmprojekt på gång som var titulerat "Näsblod i öknen"!
Som flitig läsare av nämnda tidning kände jag genast igen denna
kufiska filmtitel som en diösisk skapelse! Och mycket riktigt, De Geer
förklarade för den smått förvånade programledaren att han är en
hängiven lösnummersköpare av Kalle Anka & C:o och att titeln är hämtad
från nr 3 2007 När jag kollade upp det visade det sig givetvis vara ur
en William van Horn-serie, "Den blinkande lyckan" (D 2006-183). Om jag
inte misstar mig så har den används i flera serier än denna - någon
Don Rosa-serie månntro?

Gjorde för övrigt en sökning på "Näsblod i öknen" och fann att denna
titel omnämns i åttonde kapitlet av författaren Thomas Tidholms bok
"De älskade film" från 1995. Vem har inspirerat vem eller är det en
bara en märklig tillfällighet?

Intervjun kan höras på P1:s webbsida:
Lantz i P1, 27/2, ca 31:30 och framåt
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/sandningsarkiv.asp?programID=2822