Re: Åldersparadox

Peter Nyrén peter.nyren at hallucination.se
Mon Mars 5 22:25:27 CET 2007

Som en del av den generation som Kjell skriver om vill jag ge Mats
Nilsson rätt. Nafs(k) är en bristsjukdom.  Det var just för att de
extraordinärt bra serierna var så sällsynta som gjorde att man var
tvungen att hålla reda på de tidningar som innehöll dem, och samla så
många sådana man kunde.

Det  var under denna tid som begreppet "Favorit i repris" infördes,
vilket jag också tror hade stor psykologisk påverkan för framväxten av
organiserad ankism.  Själva begreppet bär ju med sig implicit att det
finns flera andra favoriter, fler mästerverk bakåt i tiden. Och om du
inte ville vänta på att redaktionen skulle plocka fram en till ur
skattgömman så fick du ta saken i egna händer, ordna ett index, rota på
vinden, köpa din kusins gamla blaskor och lånbytas med kompisar som
hittat äldre lödigt kulturgods - och som inte var övertecknat! Hela
tiden levde man i den febriga drömmen att hitta nästa hittills osedda
och olästa bit av den ankistiska kulturhistorien.

Så visst gav Strobl, Murry, Hubbard och Taliaferro en solid
bottenplatta av kompetent underhållning - men det var genialiteten som
trängde fram genom de övertecknade rutorna som tände behovet att
utforska och organisera historien. Och den store Barks välsignade oss
alla. Amen.

koll 452 Nyrén