Sv: Griskanorre eller grisenin?

Anders Norrman anders.norrman at bredband.net
Tors Apr 17 15:29:58 CEST 2008

Det var med ett leende på läpparna som jag återsåg det sedan länge bortglömda
ordet "Grisenin".
Ett av de roligare vargäventyren om jag inte missminner mig. :)

För att dra en parallell till filmvärlden så vill jag jämföra orden med de två
inspelningarna av filmen Ocean's Eleven.
Inspelningen från 1960 med "The Rat Pack" är kanske den ursprungliga
versionen, men inspelningen från 2001 med bl.a. George Clooney är betydligt
bättre och dessutom den som om 20 år kommer att räknas som klassikern av de
båda.

Jag kan bara sälla mig till den allt digrare skara (ledsen Göran) som
förespråkar Grisenin till den nya översättningen.

M.v.h. Koll 2109 Anders Norrman, Uppsala