Re: Lasse Åberg-litografi?

Andreas Jansson andreas.jansson at home.se
Mon Aug 11 20:20:56 CEST 2008

Hej!

Om det verkligen rör sig om litografin så är den numrerad och signerad,
t.ex. står det "95 / 400" på min. Den hade alltså en upplaga av 400
exemplar. Litografin kostade 2995 inklusive moms (+porto) och hade ett
styvare papper än det billigare tryck som erbjöds samtidigt. Upplagan på det
billigare trycket känner jag inte till, om den ens var begränsad på
förhand - såg just att någon försöker sälja det billigare trycket på Tradera
under benämningen litografi, även om personen nu har lagt till en notis om
att det inte rör sig om Lasse Åbergs "original litografi".
Begreppet litografi tycks för övrigt ofta missbrukas, inte minst på
amerikanska Ebay när det gäller diverse osignerade reproduktioner av
trycksaker.

Är det någon som vet om litografin är eftertraktad? (Funderar på att sälja
min).

M.v.h. 2114 Jansson