Hrmpf...

Per Starbäck 699 at nafsk.se
Tors Aug 14 13:35:12 CEST 2008

Den 27 maj 2000 skrev Stefan Diös:

> Tänk förresten om det verkligen skulle dyka upp en serie där Kalle Anka
> spelar Scrabble. Hur skulle jag översätta det? Förut hette ju spelet
> "Alfapet" på svenska, men nu heter Scrabble Scrabble och så är det ett
> annat (liknande) spel som heter Alfapet. Inte många svenskar har troligtvis
> koll på det. Vilken konflikt mellan min plikt som Scrabble-arrangör att
> använda korrekta benämningar och min professionella strävan som KA-skribent
> att hålla dialogen svenskspråkig och lättläst. Jag vill ju inte ens skriva
> "skateboard" eller "freestyle". Brrr. Vi genier har det inte lätt.

> [...]

Jaså minsann? Men händelsevis råkade jag bläddra i en relativt ny
Kalle Anka-tidning häromveckan, och vad såg jag då? Jo, Kalle Anka
jobbande som livvakt åt den unga popidolen Poppy med vilken han bland
annat spelade just Scrabble vilket kallades för just "Scrabble"! Kan
man inte lita på vad du skriver här?!

Kalle gjorde fullständigt mos av popidolen och hon blev ursinnig.
Kalles replik

  Då lägger jag "zebra" med "fez" på trippelruta åt två håll och
  dubbel ordbonus ... 108 poäng!

visar för övrigt att de hade den nyaste utgåvan av spelet, där Z är
värt hela 10 poäng istället för bara 8 som tidigare.

Serien försöker ge en bild av att det är cool att spela Scrabble. I
sista rutan dissar popidolen Knattarna med

  Ni har inga modekläder! Är ni nördar, kanske, eller bara *töntar*?
  Känner ni några kändisar? Kan ni spela Scrabble?

Här ger serien en förlegad bild. Alla vet ju att det är ute att spela
Scrabble och att det är mahjong som gäller nu.
--
699 Per Starbäck