Re: Avdelningen mindre kända storheter!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Aug 20 11:51:47 CEST 2008

Jag har försummat ankismlistan den senaste
månaden och kommer kanske att vara halvt
frånvarande ett tag till. Jag har mycket att göra
och försöker dessutom vara lite ledig ibland,
vilket inte alltid går så bra. Men i dag ska jag
försöka svara lite snabbt på en del gamla inlägg.

Bror om KA 30/08:

>"Kall konkurrens" av Terry LaBan gillade jag faktiskt. En trevlig serie där
>Kalle inte misslyckas fullt så mycket som han brukar. Dessutom undrar jag om
>glass med snigelsmak var med i originalet eller om det är Diös själv som
>uppfunnit denna utsökta delikatess? i vilket fall som helst så vill vi ju ha
>receptet!

Det kan jag faktiskt svara på eftersom jag inte
har hunnit arkivera det originalet på vinden
ännu. (Kommer det väl dit så hittar jag det aldrig mer.)

I originalet stod det på denna skylt:

BROCCOLI
SNAIL TOE
JAM

Jag insåg så mycket som att det skulle föreställa
oattraktiva smaker, och nu i efterhand ser jag
att det förmodligen var felskrivet vid sättningen
så till vida att "toe jam" hör ihop bättre i
sammanhanget än "snail toe". Vid närmare
betraktan förefaller "toe jam" vara en benämning
på hudfnas mellan tårna, och det låter mycket
riktigt inte som världens smaskigaste smak på
glass. Jag minns inte hur noga jag benade upp
detta vid översättningen. Antingen fattade jag
det inte, vilket är slarvigt men sannolikt, eller
så valde jag bort det, vilket ger samma resultat,
men är ett något mer professionellt beteende.

Broccoli måste jag i alla fall ha valt bort
medvetet. Seriens författare är amerikan, och jag
har en känsla av att det är en ganska typiskt
amerikanskt uppfattning att denna oskyldiga
grönsak anses oaptitlig, särskilt av barn. Därför
skrev jag dit några saker som jag tror har
ansetts klassiskt osmakliga av många svenska
barn, och som man kanske inte skulle välja i första hand vid en glassbil:

SPENAT
LEVER
SNIGEL

Och sen var det inte mycket mer med det.
(Personligen tycker jag om lever, men jag har
aldrig ätit det i glass. Jag har inte heller
något emot broccoli. Spenat, snigel och tåfnas
avstår jag från att uttala mig om av diplomatiska skäl.)

>På det hela taget ett av de bästa numren jag fått i brevlådan det här året!

Det gläder mig!