CBSV box 10

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Dec 4 21:13:05 CET 2008

I går (onsdag) fick jag min tionde och sista box
med Carl Barks samlade verk. Jag får ett s.k.
förlagsexemplar och jag har tidigare märkt att de
inte sänds ut i exakt samma veva som
prenumerationerna. Ibland har jag fått mina ex
tidigare och ibland senare. Så jag vet inte om
detta är någon indikation på när boxen når
prenumeranterna (om den inte har gjort det
redan), men jag kan i alla fall bekräfta att böckerna fysiskt existerar!

För mig, som har levat och arbetat rätt så
intensivt med den här produktionen i flera år, är
det både skönt och lite vemodigt att se den
avslutad. I stort sett är jag nöjd och tycker att
böckerna är mycket fina. Enstaka skönhetsfläckar
finns förstås, liksom en del felaktigheter som
kan gräma mig, men för ett verk av det här
formatet tror jag ändå att felprocenten är
relativt låg, och jag vet säkert att ambitionen
hos utgivarna har varit påtagligt högre än
vanligt. I bok 30 har vi fått möjlighet att rätta
till en del av de fel som hittats, och vi är
skyldiga stort tack till de många noggranna
läsare som har hjälpt till att uppmärksamma oss
på dem - däribland naturligtvis ett antal
medverkande på denna lista. Det finns inte
möjlighet att nämna alla vid namn vare sig här
eller i boken, men jag hoppas att ni alla som har
bidragit med input kan känna er delaktiga i slutresultatet.

Själv vill jag i sammanhanget rikta ett särskilt
tack till Joachim Helenklaken, som har sänt in
flera mycket detaljerade förteckningar över
felaktigheter och frågetecken i böckerna. Dessa
har varit till stor hjälp för mig när det gällde
att välja ut vilka rättelser som skulle få plats
på det utrymme vi hade för ändamålet. Min avsikt
har varit att svara till Joachim, och även hit
till listan, med specifika kommentarer till några
av hans punkter. Det har jag inte haft möjlighet
till så länge arbetet med böckerna har pågått,
men kanske får jag mer tid nu framöver. Men även
om jag inte skulle komma till skott med en sådan
noggrann genomgång, vill jag alltså ändå passa på
att tacka Joachim. Alla hans uppgifter kom
förstås inte med i bokens rättelselista, och en
del av dem betraktar vi strängt taget inte som
direkta fel. Men där fanns ett flertal betydande
saker som jag inte hade upptäckt annars, så det
var som sagt en mycket stor hjälp. Liksom även de
detaljer som ni andra har bidragit med.

Bara en sak känner jag mig riktigt missnöjd med,
ironiskt nog de allra sista sidorna av de många
tusen i de här 30 volymerna. Där finns ett
personregister mm över böckernas artiklar. Att
sammanställa det, först centralt och sedan lokalt
för alla de olika ländernas utgivare, var ett
stort arbete som visade sig svälla ordentligt
både i tid och utrymme. Planeringen fick göras om
flera gånger. Jag var inblandad i att
kontrollera, komplettera och anpassa registret
för den svenska utgåvan, men jag är inte nöjd med
resultatet. Trots förseningarna blev det
tidsbrist för många av momenten, och efter
diverse missförstånd fick jag uppfattningen att
de tillgängliga sidorna inte skulle räcka till
för textmängden. Jag ägnade därför en hel del tid
och arbete åt att redigera ner registret och
stryka vissa uppslagsord, eftersom jag visste att
vi hade lagt till annat så att registret ökat i omfång.

Det kan ha varit det mest meningslösa och
misslyckade uppdrag jag har tagit på mig i min
professionella karriär. Så småningom blev jag
varse att det i själva verket tvärtom fanns plats
över på sidorna, men då var det för sent att göra
något åt det. Det svenska registret har alltså
ett delvis annat och förmodligen sämre urval av
uppslagsord jämfört med de övriga ländernas
utgåvor, och det får jag ta på mig en stor del av
skulden för. (Däremot tror jag att vi har
kompletterat förekomsterna av de uppslagsord som
väl finns med, så att vi på det viset är något
mer konsekventa. Men det är ändå en liten
besvikelse för mig att "stupa på sista häcken",
när jag tycker att resten av arbetet har flutit
förhållandevis bra under de här åren och gett ett gott resultat.)

Nåja, sånt är livet, inte bara i Ankeborg.
Avslutningsvis kan jag säga att jag fortfarande
inte har en aning om vilka tilläggsvolymer som
eventuellt kommer att göras, när de i så fall
kommer eller hur de görs tillgängliga för
intresserade. Och, naturligtvis: Det jag skriver
i detta inlägg, liksom alltid på den här listan,
är på intet sätt någon officiell information från
Egmont utan mina egna personliga reflexioner.