Julnötter...

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Sat Jan 12 18:02:08 CET 2008

Nu när julen börjar närma sig sista förbrukningsdag tänkte jag göra ett
försök att ge lösningarna på Steamboat Willies julnötter... :)

> 1) En hel del klassiska kortfilmer har nu visats på julafton sedan 1959.
> Vilken/vilka har varit med sedan början?

De enda kortfilmerna som var med från början var Jultomtens verkstad och
Kalle Anka och nötkriget (Toy Tinkers, 1949). Av dessa är det bara
Jultomtens verkstad som har hängt med i alla år och fortfarande finns kvar.

> 3) I leksaksparaden i Jultomtens Verkstad så deltar en "riktig"
> skådespelare..  En numera död britt.
>  Vem då?

Charlie Chaplin.

> 4) Vad heter musiken som spelas till leksaksparaden i jultomtens verkstad?
> 5) Vad hette kompositören?

Marche Militaire Op.51 No.1 av Franz Schubert.

(Det andra klassiska musikstycket i kortfilmen, det som spelas under
leksakstillverkningen, är för övrigt Hochzeitszug in Liliput av
Siegfried Translateur.)

> 6) Denna paradmarsch förekommer faktiskt i ÄNNU en disneykortfilm från
> "Kalle  Ankas Julafton" - vilken?

Jag tror inte den finns med i några fler kortfilmer i det nuvarande
julaftonsprogrammet. Däremot finns den med i en kortfilm från
originalprogrammet, nämligen Kalle Anka och nötkriget (Toy Tinkers, 1949).
Där promenerar Puff runt bland Kalle Ankas leksaker och råkar aktivera
en mekanisk leksak med två duellanter som skjuter på varandra med
korkpistoler. När den leksaken sätts igång hörs Schuberts militärmarsch
i ett arrangemang av typ speldosa.

> 7) Vad står det på matadorens tatuering?

Daisy.

> 8) "Kalle Ankas fotografiska expedition?"  Men vad står det på skylten i
> original?

Bird lovers photographic expedition.

> 9) Vad är Aracuan för typ av fågel enligt Bengt Feldreich's berättarröst?

En hackspett.

> 10) I Snövitklippet - vem spelar orgeln?

Butter.

> 11) Tre kortfilmer (och en bonusfilm) med Piff och Puff har varit med i
> programmet genom åren. Vilka?

Kalle Anka och nötkriget (Toy Tinkers, 1949)
Plutos julgran (Pluto's Christmas Tree, 1952)
Piff och Puff i hönsgården (Chicken in the Rough, 1951)
Kalle Anka och popcornen (Corn Chips, 1951)

> 12) Hur länge har tjuren Ferdinand visats på Julafton?

Sen 1971.