Nu går skam på torra land!

m8100 at abc.se m8100 at abc.se
Tis Juni 3 15:51:13 CEST 2008

Jag tvingas till min fasa att skriva ytterligare ett upprört brev till
ankisternas eminenta lista!

  Här sitter man intet ont anandes på sin arbetsplats.  Efter ett väl
förrättat värv bestående i att på arbetstid sluka det senaste numret av
Kalle Anka & C:o  - närmare bestämt nr 23 (ett mycket underhållande
nummer med grisar, dumbo och  brasilianska toner, som vanligt ypperligt
översatt av de fina svenska medarbetarna i denna publikation. Emond,
Westrin.. och den där unge dilettanten Staffan Djos eller vad han nu
heter.. Nåja, han blir väl acceptabel med tiden) - så ämnade jag ta det
lite lugnt och lite slentrianmässigt slänga ett getöga i en mindre
seriös tabloidblaska (Dagens Nyheter) tillhörig skvallerpressen då jag
TILL MIN OERHÖRT STORA FÖRSKRÄCKELSE finner att framsidan på den s.k.
kulturdelen är dedicerad till en viss känd ankist och ordförande (efter
detta tilltag förhoppningsvis f.d. ordförande). Som om detta inte räckte
till så finner man på sidan tre [självklart en sidan-tre flicka precis
som i de brittiska förlagorna] samma ordförande i en stor uppslagsbild
som sträcker sig långt över mittlinjen i ett nästan förblindande
technicolor-leende värdigt en Mary Poppins eller rent av en Hayley
Mills.

Till detta affischliknande utvik fanns dessutom vidhängt en artikel som
vad jag kan se består i infama påhopp på svenska nationalikoner - och
dessutom utan minsta tillstymmelse till ankistisk koppling!

Fi donc!

  Jag menar!  Hur skall detta sluta!  Man blir förskräckt!  Hur länge har
detta pågått?
  Ordföranden utvikt i snaskig svensk skvallerpress??!? Lappri och
vindböjtel i all ära, men jag för min del vägrar stå bredvid och se hur
ordförandeposten och därmed själva föreningen schangserar på detta vis -
något måste göras!

Detta hade aldrig hänt på Berglunds tid!

  // Steamboat Willie