Fotoidentifikation

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Juni 4 21:49:21 CEST 2008

Johan Blixt skrev:
>http://gallery.mac.com/johan.blixt#100174 har jag lagt upp ett antal
> foton som jag skulle vilja få hjälp med att identifiera. Det jag skulle
> vilja ha hjälp med är främst datum men för Q och Film07 vill jag även veta i
> vilket sammanhang bilderna togs.

Åh, roligt detektivarbete! Vad gäller Film07 tror jag dessa bilder är
tagna söndagen 1987-05-24. För den dagen står det "Ankträff Sthm" i
min kalender och det stämmer med den kalender som syns i bakgrunden på
ett par bilder där man ser att det är en vecka där den 24:e är en
söndag. (Dagen innan var det för övrigt möte i K.N.A.T.T.A.R.N.A.)
Från Berglund ger vi oss sedan iväg till Gärdet för TP-picknick och
tittar kort till den pågående drakfesten där. Drakfesten brukade väl
normalt vara på Kristi himmelsfärds dag som är torsdagen veckan efter,
28 maj, men jag gissar (obekräftat) att den var helgen innan detta år.
(Inga år i närheten har Kristi flygare i anslutning till vecka där den
24:e är en söndag.)

Ett sätt att bekräfta denna tämligen kvalificerade gissning skulle
kunna vara att plocka fram DN från då och jämföra med den DN som syns
på en bild.

(Jag har en tanke om att jag varit med på två sådana
TP-på-Gärdet-utflykter; kanske att detta var en repris av en liknande
utflykt förra året, kanske i samband med utställningen Serier! på
Kulturhuset då (16/5-2/11).)