Jan Björklund och Kalle Anka

ekman at lysator.liu.se ekman at lysator.liu.se
Tors Mars 20 21:06:54 CET 2008

Jag vet inte om det är för att jag som lärare är direkt drabbad, men det
känns som om Jan Björklund måste vara det statsråd som har lyckats driva
igenom flest dumheter under den innevarande mandatperioden.

Nå, det är inte min mening att dra igång en politisk pajkastning, utan att
rapportera om samme Björklunds senaste uttalande i kulturpolitiken. Detta
citerat ur Linköpings-Posten nummer 221 (vecka 12, 2008) - en ur mängden
av gratistidningar.

Björklund har besökt Folkpartiets årsmöte i Östergötland och säger i
samband med det följande: "Jag vill se en stark kulturtradition och en
litteraturkanon. Det viktigt [sic] att ungdomar läser Selma Lagerlöf och
August Strindberg och inte bara Kalle Anka."

Artikeln på sidan 4 heter, lämligt nog, "Mer Lagerlöf och mindre Kalle
Anka" och är skriven av Joel Jonassen.

  /Fredrik (koll. 1589)