Re: Gröngölingarna enligt Rosa.

Adam Linde adam at ppp.se
Sat May 3 18:24:59 CEST 2008

Jag vet bara vilken serie de trädde in. Det var i
"H.O.K.U.S.P.O.K.U.S.T.U.G.G", som handlar om då Kalle ställer sig frågan om
hur mycket gröngölingarna har påverkat deras uppfostran till ansvarsfulla
ankor. Detta skulle varit för länge sen, då de flyttade till Kalle. Att
nämnas tycktes inte Joakim och Knattarna känna varandra så väldigt väl, de
kände inte till hans syn på donationer... HARK! HORK!
Eftersom han i FJL beskrev det som att Kalle och knattarna träffade Joakim
1948 och därmed måste knattarna bott hos Kalle ett tag. Jag tycker det känns
lite sent att låta dem börja i Gröngölingarna vid en ålder som borde vara
omkring 12 år, det vore mycket troligare om de började sommaren 1949. Då har
de inte bott sig gamla hos Kalle, de får vara med från "barnsben" med att
samla alla dessa medaljer de fått genom åren och de har kännt Joakim lagom
länge, för han är fortfarande lite "40-tals kall".

Fasst annars är det alltid lite svårt att bestämma åldrarna på knattarna.
Jag själv tycker det vore logiskt om de vore födda omkring 1930-1931,
flyttar till Kalle 1947, träffar Joakim 1948, börjar i gröngölingarna  1949
och är omkring i den tidiga tonnåren i Barks klassiker.

//Adam