Re: SV: Musse-test på SvD

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 20 10:49:42 CET 2008

>Hmm.. Jag fick 11 av 10?   Är jag bäst då?
>  // Steamboat Willie

Jag finner det fullständigt i sin ordning att
just Steamboat Willie ska få en bonuspoäng i ett sånt här test! :-)

I övrigt finner jag detta med releasedatumen för
de olika filmerna mycket intressant. På den tiden
jag läste om de här sakerna har jag för mig att
det brukade stå ungefär så här: Plane Crazy och
Gallopin' Gaucho blev färdiga först, men när man
kom på idén med att sätta ljud till Steamboat
Willie så väntade man med att släppa de andra, så
att SW skulle få bli först och göra pangsuccé
direkt. Den uppfattningen har jag haft i många år.

Men det stämmer alltså inte? Vi har ju just fått
lära oss från flera källor att Plane Crazy
verkligen släpptes den 15 maj, flera månader före
Steamboat. Då borde alltså Musse Piggs födelsedag
firas detta datum i stället för nu i november.
Det hade jag inte alls klart för mig tidigare.
Tur att ingen kom på den dumma idén att intervjua
mig om saken i TV eller nåt sånt. Då hade jag
farit med osanning om jag fått chansen.

Därför fick jag också rätt på den frågan, även om
jag var medveten om slamkryparen, och jag lade
också märke till det Anders M O påpekar om
formuleringen "historiska". Det ordet kan rädda
SvD:s anseende här! Den här frågesporten vänder
sig inte till insnöade experter, och ur en vidare
synvinkel än vår måste det vara vettigast att
koncentrera frågan till Steamboat Willie, som är
den film som "alla" känner till och vars
jubileum  man firar nu. Däremot kan jag rent
konstruktionsmässigt tycka att man kunde ha
undanröjt slamkryparen än mer genom att välja
andra, uppenbart felaktiga, alternativ att gissa på.

(Och om någon undrar hur det gick för mig, så
gissade jag rätt på frågan om Musses TV-program,
men fel på frågan om dataspelet. De övriga har
jag för mig att jag klarade relativt smärtfritt
och slutade alltså på 9 rätt. Och bortsett från
kanske just SW-frågan, tyckte jag att det var bra
frågor från varierande områden och med väl valda
alternativ. Det var inget amatörmässigt vänsterhandsverk.)