Re: Musse-test på SvD

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Fre Nov 21 00:17:22 CET 2008

Här är ännu en summering av händelseförloppet under 1928:
http://books.google.com/books?id=lSJIngvkCsAC&pg=PA55&sig=EmSYlhbN-ro9-K_GISt_vBOibYU&dq=mickey+mouse+%22May+15,+1928%22+%22Finally,+on+May+15,+1928,+the+first+Mickey+Mouse+cartoon,+Plane+Crazy,+was+test-screened+in+Hollywood.+%22#PPA55,M1

... vilket stämmer med vad jag själv minns från de (5-6?) böcker jag läst om
saken, och med vad som redan citerats i tråden.

Det råder alltså knappast någon oklarhet om vare sig produktionsordningen
(PC, GG, SW), testvisningsordningen (dito), eller den kommersiella
releaseordningen (SW, GG, PC), men det gör förstås också att det aldrig går
att entydigt svara på vilken som var den första. Men det gör ju också att
desto fler har svarat rätt! :-)