Sant eller falskt

ekman at lysator.liu.se ekman at lysator.liu.se
Sat Jan 3 21:41:34 CET 2009

Jag fick just ett tråkigt
skicka-vidare-det-här-till-alla-dina-kompisar-spam från en av mina polare.
Det var fullt av tvivelaktiga faktapåståenden, bland annat följande:

"Kalle Anka blev banlyst i Finland för att han inte har på sig byxor."

Nu undrar jag, vad är sant i detta påstående? För som vanligt finns säkert
en kärna av sanning som någon, mer eller mindra avsiktligt, har skruvat
till en bra halvsanning som ger fin imponansfaktor i partydiskussionerna.
Eller är det rent av så att Kalle i något sammanhang faktiskt har
"banlysts" i Finland?

Koll. 1589
Fredrik E.