En Laddad Historia

Mon Juli 20 18:20:02 CEST 2009

Som ni säkert redan sett så var det en "historia" i #30/2009 på
sidorna 35-36 som hette "En laddad historia" som inte var något annat
än två sidors reklam för att köpa CD-skivor och att man kan råka
väldigt illa ut om man piratkopierar trots att skivbolagen är riktigt
trevliga och snälla på alla sätt.

Förutom att reklamen är smått lögnaktig då den insinuerar att ingen
skulle spela in musik om de inte kunde tjäna pengar på CD-försäljning,
så är reklamen inte uppmärkt som reklam. Det är helt oacceptabelt.

Förutom att serien är totalt poänglös, så beter sig ingen av
karaktärerna i serien som något annat än köpta skådespelare.
Gröngölingarna Knattarna skulle aldrig få för sig att förstöra en
CD-skiva sådär helt i onödan. Kalle skulle aldrig få för sig att
bedriva lagöverträdelse i industriell skala även om han tar lite
genvägar ibland. Joakim tjänar pengar på att erbjuda de bästa och
billigaste produkter, inte genom att förfölja folk med stämningar.

Så jag anmälde serien till Konsumentverket för oetisk reklam riktad
emot barn.

Som sidnot är jag skitförbannad över att mina prenumerationspengar går
till att trycka upp sådan här dynga i mitt ansikte. Jag ska allvarligt
överväga att säga upp min prenumeration för sådan här propaganda vill
jag inte ha att göra med. När man vet att serierna används för att
sprida ondska är de helt enkelt inte roliga längre.

/Henrik 'Hedda' Wallin