En Laddad Historia

Mon Juli 20 20:35:07 CEST 2009

Vi ska inte diskutera politik här, men jag måste bara rätta lite:

>Intressant med skitdåligt gjord högerpropaganda i Kalle Anka.

Att dela ut (uphovsrätts-/patent-)monopol till företag är raka
motsatsen till "höger" i betydelsen "liberalt och kapitalistiskt".

Det är däremot "höger" i betydelsen "staten och kapitalet sitter i
samma båt" vilket dock kan vara allt ifrån feodalism till
socialliberalism.

Men det som stör mig mest med den här serien är inte det politiska
budskapet utan att den tjatar så om att man måste köpa CD-skivor för
då blir man jättelycklig, och ljuger om att "De som har skrivit och
spelat musiken måste ju ha sitt levebröd (ifrån CD-försäljningen)" för
det är helt enkelt inte sant.

Som nästan-moderat måste jag säga att den här (språkligt dåliga)
pungsparken på partiet dock var helt underbar och välförtjänt åt ett
"liberalt" parti:
http://www.elftown.com/stuff/21b5401.jpg
(Även om S har precis samma åsikter i frågan, så är det mer att
 förvänta sig av ett parti som tycker att fackföreningarna, staten och
 storkapitalet ska få köra över individer hur som helst.)

På sätt och vis kanske det är en bra sak att kasta in den här serien
trots allt. Jag önskar bara det kunde komma lite fler vinklingar. Hur
Flinthjärta hyr onda genier och Björnbusarna (Björnbusernas jobb är
att "övertala" Ankeborgsposten att skriva rätt saker) för att ta död
på fildelningen och hur Joakim vinner genom att utnyttja fildelningen
positivt i sin verksamhet i stället för att hota Knattarna med
fängelse.

 / Hedda (Henrik Wallin)

Previous text: