RE: Kajsa rimmar på .....

Anders Engwall anders.engwall at comhem.se
Fre Juli 24 22:57:35 CEST 2009

Det där är förvisso klassiska repliker, men det är klassiska Westrinare från
cirkaperioden 1967-72.
Om detta vill jag hävda att jag kan uttala mig med viss auktoritet eftersom
citatlistan tydligen kommer från en citattävling jag kokade ihop i den här
mailinglistans knatteålder. Jag vill nog dessutom hävda att det var just
under perioden sent sextiotal till tidigt sjuttiotal - alltså under
Westrinepoken - som de bisarraste replikerna levererades.

Av någon anledning saknas dock två av mina absoluta favoritwestrinare:

"Öh, tala i bananen, är ni snäll! Host! Host!" ("Folk-värvaren", KA 26/1967)

och

"Tja, vi kan låta skägget växa eller skriva en bok!" ("Luft under vingarna",
KA 21/1968)

Om den där sista minns jag att jag i samband med citattävlingen undrade om
detta var en litterär anspelning men dessvärre hade Ankismens Skarpaste
Hjärnor inget svar då.

Nu kanske? Repliken (från Knase, föga förvånande) är så märklig - även i
sitt sammanhang - att jag undrar om man inte hämtat den från någonstans
utifrån.

/ 2312