RE: Kajsa rimmar på .....

Anders Engwall anders.engwall at comhem.se
Sön Juli 26 02:08:11 CEST 2009

Efter viss möda har jag lyckats identifiera det mesta, som synes dock inte
allt. Jag hade dessutom fel när jag angav åren till 1967-72, några är från
klassiska Knase-serier från 1965.

"Alle man står still som en stum fisk, tills vi hittar den knyckta
stångkorven!"
Trappmysteriet (48/1968)

"Avveckla Förenade Strunt och Bjäfs och köp så mycket som möjligt av AB
Lappri och Vindböjtel!"
Ett lyckat misslyckande (6/1969)

"De här typerna är knäppigare än mina knäppkängor!
Ute i otid (7/1971)

"Det här är ingen barnvagn... och inget barn heller... jag har varit och
handlat!"
Bajabuh-babyn (36/1971)

"Det var som katten! Hans tillgjorda uppriktighet är minst lika välspelad
som min!"
Strobl, Knase, journalistmiljö. Men vilken?

"Enligt general Knutte Muskel kan de flesta ankor idag inte ens göra fyrtio
armhävningar före frukost!"
Låter som en av Hubbards Knase-serier, men jag har inte hittat den.

"Från och med nu är mitt namn *Kufendorff*!"
Farbror Joakim och den mystiska magikern Mupp (37/1970)

"Hallå gott folk! Här får ni skräp gratis!"
???

"Hallå! Vad menas? Ni lämnade en *tom* flaska och en *full* katt!"
Kisse slutar klösa kusin Knase (9/1970)

"Hur stavar man till tvättmaskin?"
En mördande reklam (51/1969)

"Jag ska gå in i främlingslegionen och bli munk!"
Fy för flickor på fiskafänge (22/1971)

"Jag tycker ni har armbågen i min soppa!"
Den dyra vägen till framgång (3/1971)

"Jag vet, att madame Curie, Indira Gandhi och Alva Myrdal är kvinnor... men
jag ger dig inget jobb som reporter... det är för ansträngande!"
Strobl, Kajsa, journalistmiljö. Men vilken?

"Kom tillbaka, kära barn! Vi skall leka "krossa lampan"!"
Hemma hos oss (16/1972)

"Krokodiler bor i pansar-plåt! De är så rara, att man kan gå åt!"
Gamle Dille kommer igen (46/1971)

"Man lägger örat till dörren... vrider på sifferskivan och ser lurig ut!"
Knase som jag inte fixat att identifiera

"Nåja, hjort är hjort! Nu fortsätter vi vår muntra lilla utflykt!"
Det nappar (42/1969)

"Påpeka likheter och skillnader mellan den utdöda cro-magnon-människan och
det nu levande jordsvinet med särskild tanke på hur moderna bostäder bör
vara utformade!"
Hederstiteln (39/1971)

"Så *flott*... så *stiligt*... så... så... *dyrt*!"
Den nya heminredningen (21/1972)

"Så'nt struntprat! Här ska det bli *platt* och *praktiskt*, killar!"
Den hederlige hantverkaren (20/1968)

"Tillåt mig att lämna ett litet bevis på att ni kommer att få böta för
allmänt förargelseväckande uppställande av skräp på er gård!"
Den konstiga konsten (51/1965)

"*Utmärkt*... jag tänkte på Rodin, men du är faktiskt billigare!"
Statyn (17/1971)

"Vill du bli en däst, rik fetknopp eller inte?"
Pang i skogen (39/1969)

"Åhh... ett väldigt vackert böteskvitto!"
Kusin Knase som polis (9/1972)

"Ångat sjögräs, förvällda tallbarr... *vattnas* det inte i munnen på dej?"
Kalle Anka och Kusin Knase (15/1965)