18 långfilmer

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Juni 18 09:51:40 CEST 2009

Vid ett fika på den allmänna kvackdagen häromveckan läste vi
TT Spektras text (i UNT) om jubilaren och förvånades över påståendet
där att Kalle Anka varit med i »18 långfilmer (fler än någon annan
Disneyfigur)«. Vi kom på Saludos Amigos, Tre Caballeros och Roger
Rabbit. Vi anade Fantasia 2000 fast ingen av oss sett den (vilket
visade sig stämma). Eftersom Kalle figurerar i ett par avsnitt i
teveserien Ducktales så tänkte jag att han kanske har en småroll i
långfilmen också. Tydligen inte i DT the Movie har jag sett nu, men
däremot i en senare DT-film.

Men mer än så kunde vi inte komma på, och det var ju långt från 18.

Jag ser i efterhand att det går att plocka nåt mer. Han hade visst en
cameo i A Goofy Movie (vilket jag kanske borde ha kommit ihåg eftersom
jag sett den). Men 18 får jag det inte till ändå. Är det en uppgift
som förekommer nånstans förut och som artikelförfattaren har tagit
över, eller är det nåt som han själv har räknat ihop?

P.S. Har ni sett att en teveserie "Berulfsens pengabinge" börjar på
SVT ikväll? Där är ett Barks-ord som verkligen blivit etablerat! (Den
heter likadant på det norska originalet: "Berulfsens pengebinge".)