Re: Ankeborgsplättarnas klubbmärke?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Mars 24 09:22:30 CET 2009

Johan Småros:

>Alla vet ju att Ankeborgsplättarnas klubbfärger är gult och rött, men
>hur ser plättarnas klubbmärke/-emblem ut?
>
>Eller har det inte avbildats i media?

Här kan jag inte hjälpa till. Det har säkert hänt
att ett klubbmärke har avbildats i någon serie,
men jag känner inte till att det skulle finnas
någon etablerad version. Med det menar jag att om
klubbmärket skulle ha skymtat i bild vid flera
olika tillfällen, skulle det vara förvånande om
det såg likadant ut. (Däremot har du helt rätt i
att man ofta försöker hålla Ankeborgs färger till
rött och gult. Varför vet jag inte, men jag är
själv aktiv i en idrottsförening med samma
färger, så för mig är det bara trevligt.)

Om det fanns ett klubbmärke som skulle gälla "i
hela världen" för Ankeborgs fotbollslag, skulle
symbolerna inte ha något med plättar att göra.
Den delen av namnet finns bara i Sverige.
Originalen jag får brukar ha något i stil med "Duckburg F.C.".

Förresten kanske inte många vet att det är
självaste koll. Anders Berglund som har hittat på
namnet Ankeborgs-Plättarna. Eventuellt vet inte
ens självaste koll. Anders Berglund detta. Han
nämnde det oförhappandes på min telefonsvarare en
gång i början av 80-talet. Jag lade det av någon
anledning på minnet och stoppade så småningom in
det i en serie. Sedermera flera.