SV: Marvel?

Stefan Persson spe at inducks.org
Tis Sep 1 14:33:13 CEST 2009

On 2009-09-01 14:06, Christian Schremser wrote:
> Angående Inducks; är det inte bara serier som ingår i något slags
> Disneyuniversum som finns där?

Definiera ett Disneyuniversum. Ingår Marvels seriefigurer i något
Disneyuniversum fr.o.m. det att Disney tagit över företaget?

> Borde inte Marvel såsom varande i ett separat
> universum (och vad viktigare är som separat etikett) exkluderas? Jag tycker
> det skulle kännas väldigt märkligt att lista nya Marvelutgåvor där. Dessutom
> tror jag att det skulle ta onögidgt mycket arbete, bandbredd och
> diskutrymme, samtidigt som Marvelseriernas målgrupp knappast skulle nås (om
> de inte är som jag, dvs fans av amerikanska action- såväl som Disneyserier).

Denna diskussion dök upp för några år sedan när Disney tog över CrossGen.
Resultatet är att man numera kan hitta Abadazad i Inducks, men bara de historier
som gjordes efter att Disney tog över företaget. Se t.ex.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=us/ABDZ++1

Det finns även en hel del andra saker i Inducks som har väldigt lite att göra
med vanliga ankor och möss. Några exempel:

http://coa.inducks.org/publication.php?c=it/W
http://coa.inducks.org/publication.php?c=se/NP
http://coa.inducks.org/publication.php?c=se/ZO
http://coa.inducks.org/publication.php?c=us/HM
http://coa.inducks.org/character.php?c=Jack+Sparrow+the+pirate

On 2009-09-01 14:12, Per Starbäck wrote:
 > Jag vet inte hur inducksarna tänker, men rent allmänt så brukar vi ju
 > oftast bortse från många saker
 > som Disney äger inom ankismen, även om gränserna kanske aldrig varit
 > riktigt skarpa.
 > Disneyfilmer är ankism. Touchstone knappast. Miramax inte alls.

På tal om Touchstone:

http://coa.inducks.org/story.php?c=XJ+NBC2005
http://coa.inducks.org/character.php?c=ROG

Det finns säkert ännu fler exempel.