Jag Kalle Anka

Tomas Eklund tomas at eklund.com
Tors Sep 3 23:06:15 CEST 2009

Johan Anglemark:
> Ett lite trubbigt och omständligt sätt är väl att titta på listan som du
> hänvisade till på http://nafsk.se/best/cblong/ och klicka sig igenom
> till Inducks och där se var de "bästa" har publicerats. Sedan kan man
> googla runt lite eller kolla på begagnade seriebutiker på nätet.

Precis... Omständigt. Det lät så enkelt att bara köpa en viss given bok för
att få alla de godaste godbitarna! Ack!

Hur är det med guldböckerna då? Är serierna "sönderredigerade" på samma sätt
som i "Jag Kalle Anka"?

Tittade på skoj igenom de 9 första guldböckerna och räknade ut en
medelplacering enligt Per Starbäcks modell. Tyvärr blir jämförelsen lite
haltande då långt ifrån alla serier i böckerna är tillräckligt långa för att
vara med på BBLS (Bästisar - Barks Långa Serier) topplista. Jag har därför
angivit inom parentes antalet serier i boken som är med på listan samt
placeringen för den bästa serien. Slutligen tog jag med medelbetyget på alla
serier i boken enligt Inducks.

Kalle Anka Guldbok 1, NAFS(k) BBLS medel: 52 (2 st), bästa: 30, Inducks:
8,28
Kalle Anka Guldbok 2, NAFS(k) BBLS medel: 28 (3 st), bästa: 17, Inducks:
8,39
Kalle Anka Guldbok 3, NAFS(k) BBLS medel: 59 (6 st), bästa: 25, Inducks:
8,44
Kalle Anka Guldbok 4, NAFS(k) BBLS medel: 85 (7 st), bästa: 33, Inducks:
8,34
Kalle Anka Guldbok 5, NAFS(k) BBLS medel: 73 (6 st), bästa: 31, Inducks:
8,33
Kalle Anka Guldbok 6, NAFS(k) BBLS medel: 61 (4 st), bästa: 41, Inducks:
8,39
Kalle Anka Guldbok 7, NAFS(k) BBLS medel: 67 (7 st), bästa: 12, Inducks:
8,48
Kalle Anka Guldbok 8, NAFS(k) BBLS medel: 53 (5 st), bästa: 13, Inducks:
8,44
Kalle Anka Guldbok 9, NAFS(k) BBLS medel: 73 (6 st), bästa: 18, Inducks:
8,41

Sen finns det alltså 8 guldböcker till men den manuella
sammanställningsmetod jag använt var alldeles för jobbig för att jag skulle
orka fortsätta. Hade varit trevligt med direktåtkomst till databasen så man
kunnat automatisera statistikinsamlandet lite.

Olof Silverbo:
> I mars 2001 (då han skulle ha fyllt 100, vilket han inte var långt ifrån
> att lyckas med) kom en inbunden bok som heter Carl Barks' bästa

Tack för tipset. Jag hade faktiskt redan hittat och kollat lite på den.
Boken "Carl Barks Bästa" innehåller alla medaljplacerade serier på
BBLS-listan, alltså 1, 2 och 3 samt 5, 11, 13 och 97. Den innehåller
dessutom 6 kortare serier. Den verkar alltså stå sig väldigt bra och känns
som ett lovande alternativ. Hittade dock inget exemplar till försäljning på
Tradera just nu. För fullständighetens skull ska vi väl räkna ut lite
siffror för den boken med:

Carl Barks Bästa, NAFS(k) BBLS medel: 19 (7 st), bästa 1, Inducks: 8,69

Och så slutligen, för jämförelse:

Jag Kalle Anka, NAFS(k) BBLS medel: 12 (11 st), bästa: 1, Inducks: 8,83

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare. På papperet verkar ju "Jag Kalle
Anka" helt klart vara den bästa antologin. Men mottagandet här på listan
kändes något svalt.

Hmm... Nåja.