SV: Årets ComiQuiz!

-= Steamboat Willie =- m8100 at abc.se
Tors Nov 11 08:46:48 CET 2010

Njae.. Läser du facit så ser du att man får rätt oavsett ordningen... :-)
Även "Knattarna" ger det maximala 1,5 poängen på den frågan. :-)

En fråga som många har åsikter om är jag själv upphov till. Det är en fråga
om Luddes syskon. Kanske kan någon kunnig ankist säga något till mitt
försvar?    :

Stefan Diös skrev:
> M 4: Här finns det tydligen divergerande
> uppgifter om både namn och kön. Jag brukar tycka
> att Rich Bellaceras HooZoo List:
>
> http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzone/hoozoo/scamp.html
>
> är väldigt tillförlitlig, men jag ser ju att det
> finns andra källor på nätet som menar att en av
> dem ska ha varit tänkt som en bror en gång.

"Fluffy" (Syster), "Ruffy" (Syster) och "Scooter" (Bror) Tycker jag är rätt
svar.
Det var - vad jag tycker - det officiella namnen i åtminstone 50 år. Enligt
mig själv då.
Tydligen så har det ändrats i någon av de nya filmerna.

På inducks så står det så här:
"Originally Scamp's siblings are two girls, Fluffy and Ruffy, and the
third's a boy, Scooter"

Med en fin bild från YX 56-10-16.

Det är en hel story när alla syskonen får sitt namn. Det är också i
dagsstrippen som Ludde får sitt eget namn
vad jag kan se. Svenska namn: "Fluffy, Ruffy och Scootern" alternativt
"Baby" för brodern (Översättarmiss från DN 1956).
http://coa.inducks.org/character.php?c=SIB

Jag har så klart utgått från serierna när jag gjorde frågan - så jag ber om
ursäkt för att jag
missat filmer och annat vindböjtel.

Vi får väl försvara oss med att det trots allt är "ComiQuiz" det är frågan
om och inte "FilmQuiz".

De nämns inte vid namn i originalfilmen - det har jag kollat (Inte ens
Ludde), men det enda jag inte
är så säker på är om de namnges i den officiella filmadaptionen. I YX så är
det i alla fall nästan två veckor
med äventyr för att ge syskonen namn - och de har väldigt olika
personligheter också.

Fluffy är väldigt "fin" och vill inte smutsa ner sig. "Ruffy" är en liten
"pojkflicka" som man brukade säga förr i tiden. Ludde är en liten busunge
som sin far och Scootern/Baby är en lite snällare/lydigare variant av Ludde
(men inte hackkyckling för det).
Scooter har till och med egna äventyr ibland i början.

Referensen är YM 004, (där de får sina namn från och med YX 55-12-29) men
ända från YM 001 så är könen desamma.

Rich Bellaceras skriver "Ruffles", vilket jag tror är ett skrivfel
någonstans och "(sisters)", men det kan ju vara ett tankefel eftersom han ju
faktiskt har namnen rätt annars. (Min gissning.)

För övrigt är Lufsens första förslag till namn på dem: "Trouble, Double
Trouble and Triple Trouble" (YX 55-12-29)

Hittade en Brasiliansk serie från 1980-talet där Ludde har fjorton syskon..
Ludde och de 101 Cocker-Spanielarna?
Vad heter "Spaniel" i plural?

// Steamboat Willie