Re: SV: Årets ComiQuiz!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 11 10:19:41 CET 2010

Bror skrev en lång och fin utläggning om Luddes
syskon och deras historiska källor.

Jag tackar för den och jag tror dig utan vidare.
Men vet du (eller någon annan) ungefär när och
hur de tre syskonen övergick till att beskrivas
som tre likadana (och i praktiken namnlösa)
trillingsystrar? Det är i den versionen jag, och
säkert många andra, allra bäst känner till dem
från serierna. Den ursprungliga fördelningen
känns för mig mest som historisk kuriosa i stil
med att Lilla Vargen en gång var tre elaka
trillingbröder, eller vad man nu kan utläsa ur
motsvarande gamla tidningsstrippar ... Jag är
inte riktigt säker på detaljerna om det heller,
så ta det inte för ett faktum; det var bara ett exempel.