SV: Abdul

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Sep 7 09:47:21 CEST 2010

Åh, nej, nej, det fanns inte ett dugg personlig
kritik i din fråga. Så uppfattade jag det inte
alls. Du nämnde inga namn, och för den delen var
det inte ens jag utan P-A Westrin som hade
översatt serien du talade om. Snarare borde jag
borde be om ursäkt för att jag tog upp det där
med Mors lilla Olle ... det är inte riktigt samma
sak och var lite onödigt i sammanhanget.

Jag tycker precis som du att frågan är intressant
och väl värd att tas upp till diskussion. Att jag
svarade beror på att jag har funderat på saken
förut, så jag kände mig lite kvalificerad att
yttra mig. Bara jag har tid (vilket kan variera)
så har jag inget emot att diskutera detaljer om
språket i serierna, tvärtom. Det är ju inte bara
mitt jobb utan också mitt intresse.

I det här fallet tycker jag nog fortfarande att
det är försvarbart att skriva "kamel" även för
dromedarer, men det finns säkert många som inte
håller med mig. Och som jag nämnde finns det
garanterat många andra ställen i serierna där jag
har valt termer (blomnamn, maträtter, motordelar
eller vad som helst) som inte alls stämmer med
originaltexterna, bilderna eller sammanhanget. Då
har jag (eller möjligen tecknaren) varit för
okunnig och/eller lat för att kolla tillräckligt noga.

Alldeles nyss kom jag på ett annat "kamelfall"
där jag förmodligen brukar ha fel och får försöka
ändra mig. Det gäller krokodildjur. Skriver man
"krokodil" när det handlar om en alligator kommer
felfinnarna med pekpinnen och säger att det är
olika djur och räknar upp skillnader med
tandställning osv. Jag brukar avfärda kritiken
och mena att alligatorn är en sorts krokodil
precis som dromedaren är en sorts kamel. I min
bok från 1964 står att ordningen krokodiler
omfattar 25 arter och indelas i familjerna
gavialer, egentliga krokodiler samt alligatorer med kajmaner.

Men utvecklingen går framåt även för urgamla
pansartaxar. Om jag i dag vill använda t.ex.
Nationalencyklopedin som faktakälla, och det vill
jag ofta, så står det där att ordningen heter
"krokodilartade kräldjur", inte längre
"krokodiler". Det är i stället namnet på en av
familjerna i ordningen och den jämställs med
familjen alligatorer/kajmaner. Skillnaden ligger
alltså på en högre nivå än den jag menar gäller
för kamelen och dromedaren, som hör till samma
familj och rent av samma släkte ... även om det
kanske ytligt sett går lättare och snabbare för
de flesta att skilja mellan kamelen och
dromedaren än mellan krokodilen och alligatorn.

Om det inte längre är korrekt att kalla hela
ordningen för bara krokodiler, så är det
uppenbarligen inte heller korrekt att kalla
alligatorn för en sorts krokodil. Jag har fel och
felfinnarna har rätt. Ytterst försmädligt. Vi får
se om jag kommer ihåg det till en annan gång!

S Diös