NAFS(k) på nätet 2010

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Sat Jan 1 19:37:22 CET 2011

Såhär vid årsskiftet tänkte jag kort sammanfatta hur NAFS(k):s nätvaro
varit under året som gått, framförallt på http://nafsk.se .

I juni tillkom en ny NAFS(k):s Bästisar på webben, nämligen om de
bästa Pixar-filmerna. Det visade sig snart att Råttatouille är den
bästa Pixar-filmen, och det har stått sig sen dess.

Bästa Disneylångfilm är nu som förr Djungelboken, men faktum är att en
dag i somras när två nya röstade så var det under ett kort tag, när
bara en av dessa röstat, istället Snövit som låg i topp! Detta
återställdes strax, men det är alltså tydligen tajt i toppen, och
skulle lätt kunna förändras av ytterligare röster.

Halva Åsas mastodontintervju med Stefan Diös från NAFS(k)uriren 34
släpptes på nätet i september, vilket kanske är början till att fler
artiklar från gamla nummer av NK släpps på nätet. Vi får se.

I övrigt har nyheter på webben mest ekat nyheter utanför nätet.

I februari började jag att twittra för NAFS(k), men det har inte skett
i särskilt stor omfattning. Ett tag twittrades de dagliga tutfrågorna
som syns på vår toppsida på webben, men inte längre. Jag vet inte om
jag borde fortsatt med det.

Apropå tutfrågorna tog de slut i augusti, så då började de om från
början. Då fanns det 1163 frågor.

Ankism-listan har vid årets slut 214 medlemmar. Under året har det
kommit 175 postningar där (nästan en varannan dag i snitt). Det har
bland annat handlat om vilket årtal det är på Joakims turkrona,
huruvida EWK var ankist, terminologi för kameldjur och hur besvärligt
det kan vara att försöka beställa samlarpärmar. Det har varit ungefär
61 skribenter, varav de vanligaste (eller jag kanske ska säga mest
frekventa istället) varit Steamboat Willie, Per Starbäck, Stefan Diös
och Stefan Persson.

På den internationella Disney Comics Mailing List med 911 medlemmar
har det kommit 269 postningar under året.