Julserier...

Andreas K A Eldh andreaseldh at yahoo.com
Fre Dec 14 11:32:17 CET 2012

Kvack!

Brevet till Jultomten och Jul i Pengalösa är ju båda av Barks. Det finns en relativt ny Musse-serie där professor Terbius slutat tro på Tomten för att han inte fick en docka. Han hade önskat det av Tomten för han ville testa om Tomten fanns, hans föräldrar skulle aldrig komma på att ge en docka till en pojke. Se, där kom vi in på könsstereotyper igen.

Ett julnummer av Kalle Anka & C:o hade ett år, appropå ingenting alls egentlligen, ett klart bevis för att Ankeborg ligger i Calisota. Det var nämligen gott om snö i serien som handlade om julafton, men i nästa serie som handlade om nyårsafton var det barmark och gröna gräsmattor. Serierna var inte så minnesvärda, men om nån har lust att leta reda på dem är det enda jag minns att nyårsfirandet höll på att inte bli av eftersom rådhusuret hade stannat några timmar före midnatt.

Nu kom jag på en minnesvärd serie, troligen Vicar eller åtminstone Egmont. Kalle jobbar två jobb för att för en gångs skull ha råd med ordentliga julklappar. Han gömmer dem i en garderob, men knattarna väger och mäter paketen och lyckas på så sätt lista ut alla klapparna i förväg. På julnatten brinner huset ner, men alla är lyckliga eftersom de överlevde.

Andreas
E.L.D.S.J.Ä.L.