Tredje ventilvakt Anka

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Dec 19 10:26:49 CET 2013

Andreas Jansson:

>Kan någon hjälpa mig att lokalisera en serie där
>Kalle arbetar som "tredje ventilvakt"? Han
>vaktar på andre ventilvakten, som i sin tur
>vakar över förste ventilvakten. En kompis till
>mig brukar berömma denna historia, men jag har
>den inte färskt i minnet, annat än genom hans
>fragmentariska återberättelse av densamma.
>(Naturligtvis blir det tredje ventilvakt Anka
>som får all problematiken på sig när det väl
>händer något med ventilerna som ska övervakas.)

Det torde vara den här:

http://coa.inducks.org/story.php?c=KD+3690

KA 45/92 alltså. Kalle är (under en kort period)
tredje ventilvakt på kycklingavdelningen på
Sörpelins soppfabrik, den lägsta platsen på hela
firman. Han ska kolla att den assisterande
ventilvakten kollar att överste ventilvakten
kollar ventilen. Om trycket i soppbehållarna
stiger över risknivån, vilket för övrigt inte har
inträffat på över trettio år, så måste ventilen
omedelbart stängas, annars blir det en explosion
vars konsekvenser blir alltför förödande för att kunna överblickas.

Det är väl bara William Van Horn som kan hitta på
sånt ... Men jag hittade den först inte heller
när jag sökte på "ventilvakt" i mitt arkiv. Det
visade sig vid en närmare kontroll att jag hade
skrivit "ventilblängare" i det inlämnade manuset,
men redaktionen måste ha tyckt att det var en
oseriös yrkesbeskrivning för ett så ansvarsfullt
uppdrag. Och "ventilvakt" duger uppenbarligen
bra, när läsarna kommer ihåg det så många år
senare. (I originalet är Kalle "valve ogler third
class" på Slurpmore Soup Inc, Chicken Division.)

Det är tillåtet att gissa hur det går för Kalle
Anka i det där jobbet. Med risk för att förstöra
historien kan jag säga att han inte har det kvar ett par sidor senare.