Skolprojekt med ankor

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Mars 28 13:59:20 CET 2013

Mot slutet av förra året bad jag om er hjälp med
att föreslå KA-serier som skulle kunna användas i
skolornas undervisning. Jag fick stor hjälp av
många här på listan och fick också frågor om hur
serierna skulle användas och i vilken årskurs.
Det kunde jag inte svara på då, men nu vet jag
något mera (även om jag själv inte har varit så
mycket inblandad i projektet efter detta första stadium).

Projektet pågår för tillfället på prov i en skola
i Malmö. En expert har varit med och fastställt
ett urval serier, delvis utifrån förslag och
kommentarer som samlades in härifrån, men också
enligt egna önskemål. Dessa serier har tryckts i
ett särskilt häfte som skolorna ska kunna använda
tillsammans med en specialskriven
lärarhandledning (presentation av figurerna och
äventyren; förslag på aktiviteter) som är avsedd
för årskurs 3. Om försöket slår väl ut kan det gå
vidare till flera skolor, och det finns såvitt
jag förstår inget som hindrar att det kanske
utökas till att anpassas för andra årskurser,
och/eller med andra serieurval, längre fram.

Häromdagen sände TV4 Malmö ett reportage från skolan:

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/serietidningar-ska-g%C3%B6ra-skolan-l%C3%A4ttare-2311727

Där tycker jag det låter som om det hela hittills
faller väl ut. Den serietecknare vars besök på
skolan omnämns är Arild Midthun, och man kan
också skymta boken med de utvalda serierna. Jag
ser nu också att den redan finns indexerad på
INDUCKS, så jag slipper rabbla upp hela innehållet här:

http://coa.inducks.org/issue.php?c=se/KAHV01#b

Detta är ungefär allt jag vet om saken och jag
vill varmt tacka alla som hjälpte till med
förslag. Glad påsk ska ni ha allesammans också,
med lagom många ägg av de former och format som ni själva föredrar.