Fråga via Serieforum.se

Karl-Erik Lindkvist Caltex at algonet.se
Sat Nov 16 21:53:40 CET 2013

Jag har fått följande fråga från Ulf Käck på serieforum.se och undrar nu
om någon kan sprida ljus över detta:

"Hej K-E!

Jag håller (sakta) på att skriva en text om den språkliga
bakgrunden/betydelsen till knattarnas namn, och försöker i samband med
det hitta uppgifter om *tidigaste svenska publicering av namnet KF&T, ev
upphovsman.* Jag har för mig att det kan vara nämnt i förorden till
någon av "samlade årgången"-böckerna, men eftersom mitt
referensbibliotek inte har hunnit flytta hem kan jag inte enkelt kolla.
Så då tänkte jag fråga ett levande bibliotek istället. [:)] Vet vi
detta, har någon skrivit ned det, och i så fall var?"

Jag har för mig att det inte står "Knattarna" eller "Knatte, Fnatte,
Tjatte" i brevet från Kalles syster i söndagssidan från oktober 1937.
Stefan har lovat att göra vissa efterforskningar på sin kant, men all
hjälp är välkommen.

/KEL