Kajsa An... Nej, Grytt!

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Sön May 4 11:54:25 CEST 2014

Idag i DN frågas Kajsa Grytt om vad som var den första berättelsen som
grabbade tag i henne. Hon svarar:

  Jag minns tre tydligt. Först en Disneyhistoria om en liten valp som blir
inskyfflad i ett hörn av en stor sopborste. Sedan ”Pinocchio”. Och så
”Svansjön” som balett på tv. Jag var kanske fyra fem år gammal när jag såg
den, och jag verkligen grät, njutgrät över svanen. Det var en nästan
erotisk gråt över all svärta och sorg.

Kajsa är född 1961, så hon hann med att se omsläppet av Pinocchio i Sverige
1968. Då var jag själv för liten, så det var en film jag länge längtade
efter en chans att få se. Detta var ju innan allt var så tillgängligt, och
enda chansen att se Disneyfilmer var när de fick nypremiär på bio med många
års mellanrum. Min nästa chans att se Pinocchio var först när den kom på
video 1995.

Nå, min fråga är: Vad är det för en Disneyhistoria med en liten valp och en
sopborste? Det kan jag inte placera.

http://www.dn.se/kultur-noje/ny-roll-for-kajsa-grytt/