Re: Gröngölingstitlar

Andreas Eriksson andreas.eriksson89 at hotmail.se
Sat Okt 4 13:43:12 CEST 2014

Tack, Erik B! Visst var det "Berg i fara" jag for efter. Och det borde jag
ju ha vetat. Faktum är att nr 30/1994 var en av mina allra första Kalle
Anka-tidningar.

Men jag var så inne på att det skulle vara en så att säga "hel-Barks". Inga
vanliga generaler alltså, men minnet sviker ibland. Ganska nära var det i
alla fall.

Diös:
"Det står "pancakes". Någon som har lust att detaljanalysera Barks enkla
skisser, och som kan
mer än matlagning än t.ex. jag, kan ju försöka bestämma om det är hans eller
rentecknaren Jippes "fel" ifall det ser ut som våffeljärn i stället ... Det
må också vara så att amerikanska pannkakor kan skilja sig från svenska, men
kanske inte SÅ mycket?"

I och med att Jippes är holländare kunde man kanske tänkt sig att det stod
"våfflor" i någon gammal holländsk översättning, men tydligen är den gamla
versionen (tecknad av Kay Wright) aldrig utgiven i Holland (och inte i
Sverige heller för den delen)...

Förresten tycker jag det är lite tråkigt att de gamla versionerna av de här
serierna bara förkastas och att det är Jippes versioner som "gäller". Alla
kanske inte är så snyggt tecknade, men en del, t.ex. de av Tony Strobl, är
väl ganska trevliga. Och om inte annat hade det väl varit intressant att
jämföra dem med Jippes versioner.