Cannon Tires

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Okt 6 10:30:04 CEST 2014

Haha, det kunde man ju ge sig katten på att nån
stolle verkligen skulle börja googla efter
nöddäck. ;-) Jag tackar Mattias H för info om
Napoleons kanoner, och även Lars P för följande teori:

>Kan det vara en antydning att pannkakorna är en
>smula oerhört segtuggade och stryktåliga? Dvs
>när t.o.m. stålhjulen slitits ned och Ryssen är
>antågande, kan man ta till detta extrema material.

Ja, resultatet i serien blir ju att
pannkakssmeten blir ungefär en smula oerhört
sålunda ... det går inte ens att göra pannkakor
av den, just eftersom man av misstag har använt
däckreceptet i stället för pannkaks-dito. Så inom
själva handlingen finns ingen avsiktlig koppling
mellan pannkakorna och däcken, utan det är två
skilda saker som råkar förväxlas.

Men bakom kulisserna finns förstås kopplingen,
och du kanske är på väg mot den lösning som jag
börjar luta åt mer och mer: Hela felet är att jag
lider total brist på fantasi och humor! Det
kanske ska vara en avsiktlig komisk absurdism,
nåt i stil med "rullskridskor år alpinisterna i
Himalaya" som nämns i "Jul i Pengalösa" (med en
översättning som jag gillar mycket bättre än
originalets "cowboys that can't yodel").

Alltså, här sitter Calle Barks och ska skriva
sitt manus och känner sig piskad att hitta på
roligheter fast han egentligen är pensionerad.
Hur tänker han? "Hm, i den här rutan måste det
stå nåt kul. Jag behöver hitta på nånting extremt
kletigt och äckligt som absolut inte duger till
pannkakssmet, även om det ska se lite sånt ut
medan man rör till det. Vad skulle det kunna
vara? Nånting gummiaktigt? Men då får det vara
nån väldigt speciell sorts gummi så att det låter
extra oaptitligt. Vad har man gummi till? Däck?
Men det blir inget kul med vanliga däck, det
måste vara nåt skruvat. Däck sitter på hjul. Vad
är det som har hjul? Nånting stort och klumpigt
och allmänt avskräckande får jag hitta på. Gamla
kanoner? Ja, varför inte? Och så skriver jag dit
Napoleon för att hänga upp det på nåt ännu mer
specifikt, då blir det ännu mer roligare. Vad
alla kommer att gapskratta. Ingen kan ju nånsin
vara SÅ OERHÖRT DUM att han tror att Napoleon
VERKLIGEN hade nöddäck till sina kanoner. Ha, ha, ha. Hö, hö, hö."

Kanske nåt sånt. Vem vet.

Är det förresten nån som har lust att googla
ifall alpinisterna i Himalaya verkligen använder
rullskridskor? Jag har visserligen aldrig varit
där, men jag tycker det verkar rätt opraktiskt i en sådan miljö.