Re: Jussi i Björn-ligan-serie?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Jan 13 19:55:21 CET 2015

Jag kunde plocka fram KA 15/82 ur hyllan och där
är namnet Gamle Harrys skrotaffär, och
innehavaren heter alltså Harry. Jag har ingen
möjlighet att få fram det engelskspråkiga originalmanuset.

Min reflektion är att det nog vore praktiskt
taget omöjligt för de flesta översättare att
koppla en sådan figur till en existerande
butiksägare, utan extremt tydliga ledtrådar. Jag
skulle för min del inte ha en chans, om jag inte blev speciellt tipsad.

Inte heller vet jag hur vanligt det var med
sådana internskämt på det tidiga 80-talet. Numera
har vi några författare och tecknare som gillar
den sortens lustigheter, och det händer att det
dyker upp en bifigur som ger intryck av att vara
karikerad efter någon särskild person, snarare än
en "vanlig ankeborgare". I väldigt enstaka fall
kan jag rent av gissa vem det kanske föreställer
... men det betyder inte att det alltid är
lämpligt att använda samma eller ett liknande
namn i den svenska texten. Det måste passa in
rätt, så att allt flyter på ostört.

När jag nu tittar på den här skrothandlaren
modell 1982 tycker jag att han liknar en fullt
ordinär, stereotyp "normalskurk" för den
perioden, så utseendet skulle inte leda mig på
rätt spår ifall serien kom i repris. Men så är
jag inte heller bekant med förebilden ... och nu
är jag ju förvarnad, om det inträffar innan jag hinner glömma bort det!

S Diös