Tidningsanka

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tis Juli 12 09:01:39 CEST 2016

Om du har lust att gräva lite mer i arkivet kanske du kan försöka hitta
några annonser och/eller recensioner av Fantasia från den svenska
premiären (bör ha varit i oktober 1942).

Det skulle vara intressant om det finns någon notering om "svenskt tal",
"svensk text" eller liknande. Det är ett mysterium som har plågat
miljontals (nåja, i alla fall minst två) ankister sen urminnes tider
(nåja, i alla fall minst fem år), dvs om Fantasia var dubbad eller ej
vid den svenska premiären. Och OM den var dubbad - vem var i så fall
berättarrösten?

/ Anders