Re: Ordningsfrågan med film

Hampus Johansson j.hampus at yahoo.se
Tis Feb 28 18:09:50 CET 2017

Jag minns också att jag förlorade på den om Mårten gås ganska nyligen.

Tack för de orden Olof.
Jag hoppas också att fler saker kommer upp på hemsidan. Gamla kurirer kan man ju köpa, men annat gammalt material kan man ju inte köpa så det skulle vara kul om man kunde se det på webben.
Jag tycker det låter som en bra idé med ordningsfrågan Per. Det skulle ju bli svårare säkert, men säkert också roligt.

    Den tisdag, 28 februari 2017 16:23 skrev Per Starbäck <per.starback at gmail.com>:

 Hampus skrev:
> Det går ju också att plugga på Nafs(k)´s historia vilket jag självklart gjort
> genom att ha läst gamla kvacket, årsmötesprotokoll m.m. Dock aldrig specifikt
> inför ordningsfrågan. Men det svåra där var när det kom upp typ vad som
> hänt på ett specifikt möte på 80 talet. Det var viss sådan info som inte
> finns tillgänglig på internet och då är det ju typ omöjligt att veta om man
> inte var där eller om man inte har det numret av kuriren där det står.
> Då fick man bara försöka memorera den händelsen i huvudet tills nästa
> gång. Men det var också det som gjorde det kul att spela.

Vad som går att läsa på kan ju förändras med tiden också. Jag hoppas
att ännu mer historia kommer att finnas på nätet. Samtidigt är det
roligt att fråga om udda saker som inte skulle gå att googla, så
jakten på än mer udda fakta går vidare. Jag har förstås påverkats av
vad som är enklast att *fråga* om, och det är ju just sånt som jag
hittat när jag bläddrat i gamla Kvacket, mötesprotokoll,
verksamhetsberättelser osv. Den som har fakta om minnesvärda händelser
(med tidsstämpel) som inte nämns på sådana ställen, tipsa gärna mig
privat.

> avslutningsvis har jag en fråga till Per: Du skrev att större delen av den
> här veckan blir det filmfrågor. Vad blir det sedan för frågor? Blir det serietema
> som du skrev på Facebook?

Mnja, kanske. Vi får se! Min mesta tanke för de svåraste omgångarna i
framtiden är när ALLT blandas, så att man ska sortera att del 1 av
"Joakims liv" publicerades för första gången i Sverige, att Pocahontas
hade premiär, att Mattias Hallin blev sekreterare i NAFS(k), att Barks
fru Garé Barks dog och att Jeffrey Katzenberg sa upp sig från Disney
(och var med och grundade Dreamworks istället). (Och detta är tänkt
att vara ett extremsvårt skräckexempel. då dessa händelser inte ligger
särskilt långt från varandra.) Att bara blanda NAFS(k)-frågorna och
filmfrågorna blir inte så roligt, så än så länge får det vänta.

Om det är någon som är intresserad av att bidra med en hel samling
frågor med något särskilt tema så hör av dig till mig och skicka prov
på frågor så kommer vi fram till vad du kan skicka på för format som
jag kan konvertera.

Olof skrev:
> Ibland är det svårt även om man var där! Jag blev helt ställd när
> jag skulle sortera in händelsen "Olof Siverbo håller föredrag om
> Mårten Gås vid ett möte". Hade ingen aning om att jag hade hållit
> ett sådant föredrag!

Jag minns inte heller detta föredrag, men det var säkert fantastiskt.
Det nämns hursomhelst i Kvacket efteråt, så det var min källa till
frågan: https://nafsk.se/kvack/1996-5/
Det är visst jag själv som har skrivit det, så det måste stämma!

/699