Re: Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul

Robert Andersson robert.michael.andersson at gmail.com
Ons Dec 5 17:01:48 CET 2018

Hej!

Som "författare" till appendix "Ingen jul utan Kalle Anka" i boken Disney's
Julafton", kan jag komplettera uppgifterna något lite grand:

- Vad gäller Törnrosa-avsnittet så var det Prinsens flykt från
fängelsehålan i Den Onda Féns borg. Avsnittet började med när de Tre Goda
Féerna ska frigöra Prinsen från bojorna och sedan var det diverse klipp som
fogades samman under flykten fram till kyssen av den sovande Törnrosa.
Ovan nämnda baseras dels på mitt eget minne och jag minns det mycket
tydligt för jag var så fascinerad av filmen, den var just då bio-aktuell i
repris. Dels finns avsnittet nästan i detalj beskrivet i Sydsvenska
Dagbladet 24 december 1969 samt i Kvällsposten 23 december 1969. Det var
samma avsnitt som visades både 1969 och 1970.

Sydsvenka Dagbladet skriver:
Prinsen tar sig ur Den Onda Féns borg, rider i rasande fart till
Törnrosa-slottet, nedkämpar den vaktande draken där, tränger genom häcken
och det är dags för slutkyssen.

- I Sydsvenska Dagbladet 24 december 1969 står det, vad gäller "Nalle Puh
och den stormiga dagen":

6 minuter av den nya Nalle Puh-filmen. Vi får se två sekvenser. Dels hur
det stormar i Storskogen och hur Nalle Puh och Nasse flyger till väders.
Dels hur det regnar i Storskogen och hur Nalle Puh räddar Nasse och blir
korad till hjälte.

Ovanstående minns jag själv också mycket tydligt.

- Avsnittet "Nalle Puh på honungsjakt" har jag dessvärre inte detaljerade
minnen av. Men Röster i Radio TV nr 52, 1967 skriver:
..... Nalle Puh som på grund av sin alltför stora aptit på honung råkar i
en verklig klämma.

Hoppas att ovanstående uppgifter har gett Dig Trond något svar på Dina
frågor och att svaren även är till glädje för er övriga på Ankism-listan.

Hälsningar
Robert Andersson

Den ons 5 dec. 2018 15:59 skrev Trond Michelsen <trondmm-ankism at crusaders.no